8.-30.3.2024 Kasper Dalkarl ja Lars Rebers: Äiti ja poika - Poika ja isä

07.03.2024

Me, Kasper ja Lars, huomasimme, että meitä yhdistää suru, joka koskee aikanaan meitä kaikkia. Olemme molemmat menettäneet isämme ja Lars myös äitinsä. Kokonaisuus kertoo kasvutarinan nuorista ihmisistä, jotka vanhenevat, aikuistuvat ja ottavat vanhempiensa roolit. Elämän kiertokulku valokuvin ja tekstein.


ÄITI JA POIKA, KASPER DALKARL



Valokuva- ja taidehistoriassa on tavallisemmin korostettu 'isä-poika' tai 'äiti-tytär' suhteita, mutta 'äiti-poika' suhdetta on kuvattu harvemmin. Tämä projekti on Kasper Dalkarlin ja hänen äitiinsä Åsa Dalkarl-Gustavssonin yhteistyö. Kuvat on otettu paikoissa ja elementtien yhteydessä, joilla on heille kummallekin henkilökohtainen merkitys. Vesi on toistuva symboli, joka voi merkitä monia asioita: elämää, kuolemaa ja jälleensyntymää.

Tämä traumaattinen tapahtuma johti siirtymiseen perinteisestä äiti-poika-dynamiikasta kypsempään suhteeseen. Kasper ja Åsa ovat tukeneet toisiaan läpi näiden muutosten, mikä on leimannut heidän yhteistä matkaansa vuosien varrella. Tästä heidän suhteensa hienovaraisesta muutoksesta, jonka Kasper Dalkarl havaitsi vasta useiden vuosien jälkeen, tuli perusta tämän taiteellisen projektin ensimmäisille kuville.

Äiti-poika-suhteen lisäksi projektissa nousee esiin toinen tärkeä elementti – luonnollinen ikääntymisprosessi. Samoin kuin Äiti-poika-suhteen kuvaus on epätavallista, on myös niiden naisten kuvaus, jotka edustavat iältään Kasperin äitiä. Tällä projektilla valokuvaaja ei pyri ainoastaan ​​visualisoimaan suhdettaan itselleen tärkeisiin paikkoihin, vaan myös normalisoimaan naisten kuvaamista.

Ole Gustavssonin kuoleman jälkeisen suruprosessin myötä Kasperin ja Åsan välinen keskustelu syveni ja kävi selväksi, että he jakoivat kokemuksia, joita oli vaikea selittää. Voisiko olla niin, että äidin ja pojan läheinen perhesuhde luo kyvyn tuntea, mitä toinen tuntee? Molemmat kokivat voimakkaita epämukavuuden tunteita ja huolta Olen viimeisenä elinpäivänä, vaikkakin he olivat satojen kilometrien päässä paikasta, missä Ole kuoli.

Alitajuisesti he molemmat tiesivät hänen kuolleen, ennen kuin uutinen kuolemasta saapui. Ole oli ilmestynyt heidän uniinsa, pukeutuneena samalla tavalla ja samaa viestiä heille tuoden. Tämä asia tuli esille vasta Kasperin ja Åsan keskustelujen jälkeen. Äidin ja pojan välillä on selittämätön side, olivatpa he missä tahansa.


Kasper Dalkarl (s. 1991, Helsinki) on valokuvataiteilija, joka työskentelee kahden maailman välillä, taiteen ja kaupallisen valokuvauksen. Hän valmistui valokuvaajaksi (medianomi amk) vuonna 2017 ja suoritti ylempi amk tutkintoa valokuvauksesta Novian Ammattikorkeakoulussa 2022. Valokuvissaan hän tutkii tarinankerrontaa, myyttejä ja muotokuvaa, sijoittamalla kohteensa luonnon ympäristöihin ja yhdistämällä siihen elokuvallista valoa ja tehosteita elävöittämään tarinoita, joita hän haluaa kertoa.



Viimeinen tapaaminen; matka isäni haudalle, Lars Rebers

Viimeinen tapaaminen; matka isäni haudalle.

Viimeisten vuosien aikana olen työskennellyt Pyhinvaellus-projektini parissa. Vaellus ulottuu Pernajasta Turkuun, ja kuljen fyysisen ja henkisen maailman välimaastossa, kamera kädessäni. Kävelemällä ja fyysisesti ponnistelemalla vahvistuu henkinen puoli, ja ajatukset taivaan ja maan välillä virtaavat sulavammin ja monimutkaisemmin. Tämä projekti, Viimeinen tapaaminen; matka isäni haudalle, on pieni sivupolku, lyhyt matka Saksaan, jossa isäni lepää muistolehdossa, Ruhewaldissa. Hän kuoli äkillisesti elokuussa 2022, eikä minulle suotu osallistumista hautajaisiin.

Pyhinvaellus-projekti käsittelee ikuista matkaa itsensä löytämiseen, itsensä ymmärtämiseen ja lopulta ulos itsestään pääsemiseen. Tuntuu siltä, että kohtaaminen sen kanssa, mikä isästä on jäljellä, kuuluu kokonaisuuteen, ja hauta on paikka, jonka on pakko tulla vierailtua. On niin paljon selvittämättä, niin paljon puhumatta jäänyttä, mutta liian paljon, mitä oli tarkoitus tehdä. Anteeksianto on peruskivi tullakseen eheäksi ja se on jalo tavoite. Metodini on tehdä se valokuvien ja tekstin avulla. Fyysinen työkaluni on tehdä se kävelemällä, kuljeskelemalla metsissä kaikilla aisteilla. Pyrin pysyttelemään metsässä, missä hän nyt lepää, ja siellä on ainoa vakaa asia, joka on aina ollut elämässäni - kamerani, rauhani ja kehoni. Tutki myös niitä paikkoja, missä hän liikkui, kun hänellä vielä oli energiaa ja elämää kehossaan. Ei tapaamisia hänen vaimonsa Haahkan tai hänen poikansa Idiootin kanssa, vaan vain isäni ja minä.

Suuren leikkaukseni jälkeen kesällä 2022 etsitään toivoa, energiaa ja anteeksiantoa sieltä, missä sen voi löytää. Taiteellisen sisällön ja itse prosessin lisäksi on osoittautunut, että pelkkä fyysinen kävely on tervetullut bonus kuntouttavalle keholle. Kuoleman ahdistus on jotain, jonka kanssa voi elää, mutta vielä parempi, jos sen voi muuntaa joksikin toiseksi. Omassa tapauksessani haluan jakaa, luoda kuvia ja kertoa tarinoita. Erityisesti niin kauan kuin vielä elää.

Olen työskennellyt vastaavien projektien parissa suurimman osan elämästäni. Aina opinnäytetyöstäni, jossa kuljeskelin Berliinissä (1989), Pyhinvaellus-projektini ja edesmennyt isäni, jonka parissa työskentelen parhaillaan. On olemassa paikka, ajatus ja pyrkimys muuntaa tunteita ja ajatuksia kuvaksi, joksikin jaettavaksi muiden kanssa. Lopullinen muoto tulee olemaan näyttely, valokuvia ja tekstiä. Tämä näyttely on tämän projektin ensimmäinen versio.


Lars Rebers

Toimii valokuvauksen yliopettajana (amk Novia/Valokuvaus.) Kaikilla paikoilla on oma luonteensa, äänensä ja ominaishajunsa. Koemme näkemämme kaikilla aisteillamme ja tulkitsemme niitä lähtökohtaisesti realistisesti. Samalla tulkitsemme kaikkea omalla tavallamme, joka tekee meistä ainutlaatuisia, ja samalla paljastamme jotakin itsestämme. Mimesis on minun punainen lankani. Kuvaan mitä eteeni tulee mutta en näytä mitä on ollut, vaan kohde transformoituu johonkin muuksi. Realistiset ainesosat kohteessa ovat vain väliporras tulevalle tarinalle.